- Jak w praktyce ma funkcjonować Komisja skarg, wniosków i petycji? Jak powinny być sformułowane zapisy statutu określające jej działalność? Jak zadbać o ochronę danych osobowych w pracy Komisji?
- Jak prawidłowo kwalifikować wpływające do organu wystąpienia? Kiedy wezwać do uzupełnienia braków?
- Jakie pouczenia i informacje należy zamieścić w pismach kierowanych do skarżącego w konkretnych przypadkach?
- Na co zwrócić uwagę konstruując uchwałę w przedmiocie rozpatrzenia skargi lub wniosku?
- Najczęściej popełnianie nieprawidłowości i uchybienia w dotychczasowej praktyce załatwienia skarg, wniosków i petycji – co zrobić w sytuacjach nietypowych?
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy w zakresie prawidłowego kwalifikowania i rozpatrywania skarg wniosków i petycji, a także unikania najczęstszych nieprawidłowości przy ich załatwianiu.
W trakcie zajęć szczegółowo omówione zostaną kwestie proceduralne związane z postępowaniem ze skargami, wnioskami oraz petycjami – w tym zagadnienia ogólnego postępowania administracyjnego, znajdujące zastosowanie przy ich rozpatrywaniu. Przedstawiona zostanie też tematyka ochrony danych osobowych w związku z czynnościami podejmowanymi przez Komisję.
Uczestnicy dowiedzą się także jak rozwiązywać konkretne problemy towarzyszące prowadzonym przez nich postępowaniom.
PROWADZĄCY: radca prawny, absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim, ukończył studia podyplomowe „Kontrola jakości stosowania prawa przez organy samorządu terytorialnego” na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2009-2019 członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. W przeszłości doradca ministra i ekspert w Ministerstwie Sprawiedliwości. Doświadczony trener i wykładowca szkoleniowy.
- Konstytucyjne prawo do składania przez obywateli skarg, wniosków i petycji.
- Odformalizowane, jednoinstancyjne i uproszczone postępowanie.
- Skargi, wnioski i petycje przed jednostkami samorządu terytorialnego.
- Komisja skarg, wniosków i petycji – skład osobowy, uprawnienia, kluby radnych.
- Kwalifikacja pisma na skargę, wniosek lub petycję – różnice.
- Udział prasy i organizacji społecznych w postępowaniu w sprawie skarg, wniosków i petycji.
- Nadzór i kontrola załatwiania przez jednostkę samorządową składanych skarg, wniosków i petycji.
- Ochrona danych osobowych w postępowaniu w sprawie skarg, wniosków i petycji.
- Podmioty uprawnione do składania skarg – przedmiot skargi.
- Organizacja przyjmowania i składania skarg – błędy formalne usuwalne i nieusuwalne – skutki prawne.
- Fazy postępowania przy rozpatrywaniu skarg – terminy.
- Skutki prawne uznania skargi za zasadną.
- Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi.
- Słabość instytucji skargi.
- Przedmiot i podmiot wniosku.
- Procedowanie i terminy w postępowaniu wnioskowym.
- Odpowiednie stosowanie przepisów w sprawie skarg do postępowania wnioskowego.
- Przedmiot i podmiot petycji.
- Wymogi formalne petycji.
- Błędy formalne usuwalne i nieusuwalne petycji – skutki prawne.
- Terminy w sprawie załatwienia petycji.
- Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji.
- Odpowiednie stosowanie przepisów KPA w odniesieniu do petycji.
- Przykładowe projekty dokumentów niezbędne w pracy komisji skarg, wniosków i petycji.
Koszt uczestnictwa w szkoleniu wynosi 410 zł*+VAT, słownie: czterysta dziesięć zł 00/100 netto
– opłata obejmuje: wykład, materiały.
*Dla podmiotów, które nie oświadczą, że usługa jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych, opłata za szkolenie powiększona jest o 23%VAT.