Komisja skarg, wniosków i petycji rady gminy, powiatu i sejmiku województwa - praktyka funkcjonowania. 19.11.2025 ON-LINE

Podczas szkolenia dowiecie się Państwo: 
  • Jak w praktyce ma funkcjonować Komisja skarg, wniosków i petycji? Jak powinny być sformułowane zapisy statutu określające jej działalność? Jak zadbać o ochronę danych osobowych w pracy Komisji?
  • Jak prawidłowo kwalifikować wpływające do organu wystąpienia? Kiedy wezwać do uzupełnienia braków?
  • Jakie pouczenia i informacje należy zamieścić w pismach kierowanych do skarżącego w konkretnych przypadkach?
  • Na co zwrócić uwagę konstruując uchwałę w przedmiocie rozpatrzenia skargi lub wniosku?
  • Najczęściej popełnianie nieprawidłowości i uchybienia w dotychczasowej praktyce załatwienia skarg, wniosków i petycji – co zrobić w sytuacjach nietypowych?

Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy w zakresie prawidłowego kwalifikowania i rozpatrywania skarg wniosków i petycji, a także unikania najczęstszych nieprawidłowości przy ich załatwianiu.
W trakcie zajęć szczegółowo omówione zostaną kwestie proceduralne związane z postępowaniem ze skargami, wnioskami oraz petycjami – w tym zagadnienia ogólnego postępowania administracyjnego, znajdujące zastosowanie przy ich rozpatrywaniu. Przedstawiona zostanie też tematyka ochrony danych osobowych w związku z czynnościami podejmowanymi przez Komisję.
Uczestnicy dowiedzą się także jak rozwiązywać konkretne problemy towarzyszące prowadzonym przez nich postępowaniom.

Adresaci szkolenia: 
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO: przewodniczących rad gmin i powiatów (przewodniczącego sejmiku województwa), radnych – w tym członków komisji skarg, wniosków i petycji, a także do pracowników Biura Obsługi Rady (Kancelarii Sejmiku) i innych pracowników samorządowych zainteresowanych tematyką szkolenia.

PROWADZĄCY: radca prawny, absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim, ukończył studia podyplomowe „Kontrola jakości stosowania prawa przez organy samorządu terytorialnego” na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2009-2019 członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. W przeszłości doradca ministra i ekspert w Ministerstwie Sprawiedliwości. Doświadczony trener i wykładowca szkoleniowy.

Program szkolenia: 
  1. Konstytucyjne prawo do składania przez obywateli skarg, wniosków i petycji.
  2. Odformalizowane, jednoinstancyjne i uproszczone postępowanie.
  3. Skargi, wnioski i petycje przed jednostkami samorządu terytorialnego.
  4. Komisja skarg, wniosków i petycji – skład osobowy, uprawnienia, kluby radnych.
  5. Kwalifikacja pisma na skargę, wniosek lub petycję – różnice.
  6. Udział prasy i organizacji społecznych w postępowaniu w sprawie skarg, wniosków i petycji.
  7. Nadzór i kontrola załatwiania przez jednostkę samorządową składanych skarg, wniosków i petycji.
  8. Ochrona danych osobowych w postępowaniu w sprawie skarg, wniosków i petycji.
  9. Podmioty uprawnione do składania skarg – przedmiot skargi.
  10. Organizacja przyjmowania i składania skarg – błędy formalne usuwalne i nieusuwalne – skutki prawne.
  11. Fazy postępowania przy rozpatrywaniu skarg – terminy.
  12. Skutki prawne uznania skargi za zasadną.
  13. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi.
  14. Słabość instytucji skargi.
  15. Przedmiot i podmiot wniosku.
  16. Procedowanie i terminy w postępowaniu wnioskowym.
  17. Odpowiednie stosowanie przepisów w sprawie skarg do postępowania wnioskowego.
  18. Przedmiot i podmiot petycji.
  19. Wymogi formalne petycji.
  20. Błędy formalne usuwalne i nieusuwalne petycji – skutki prawne.
  21. Terminy w sprawie załatwienia petycji.
  22. Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji.
  23. Odpowiednie stosowanie przepisów KPA w odniesieniu do petycji.
  24. Przykładowe projekty dokumentów niezbędne w pracy komisji skarg, wniosków i petycji.
Termin szkolenia: 
środa, Listopad 19, 2025 - 09:00
Cena szkolenia: 

Koszt uczestnictwa w szkoleniu wynosi 410 zł*+VAT, słownie: czterysta dziesięć zł 00/100 netto

– opłata obejmuje: wykład, materiały.

*Dla podmiotów, które nie oświadczą, że usługa jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych, opłata za szkolenie powiększona jest o 23%VAT.