- Kto odpowiada za utrzymanie "prawidłowego" stanu wód?
- Czy w przypadku kwestionowania ekspertyzy przez stronę postępowania mamy obowiązek zlecać nową?
- Jakie dowody musi posiadać gmina by móc przekazać sprawę do Wód Polskich?
Tego oraz wielu innych rzeczy dowiecie się Państwo podczas naszego szkolenia, którego celem omówienie procedury prawidłowego postępowania w sprawie wydawania decyzji dot. naruszenia stanu wód na gruncie oraz omówienie kwestii dot.
utrzymywania urządzeń wodnych i dot. utrzymywania melioracji.
PROWADZĄCY: - radca prawny, doradca podatkowy, doświadczony trener-praktyk. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, aplikacji radcowskiej przy OIRP w Krakowie oraz studiów podyplomowych Zamówienia publiczne na Wydziale Zarządzania AGH. W latach 2008-2014 pracownik samorządowy (prawnik w Wydziale Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa), od 2012 r. trener szkoleń prawnych (specjalizacja: prawo administracyjne, prawo ochrony środowiska,
prawne aspekty procesu inwestycyjno-budowlanego). Prowadzi indywidualną Kancelarię Radcy Prawnego, Doradcy Podatkowego w Krakowie - www.kancelariamaslowska.pl.
1. Wprowadzenie w problematykę szkolenia, podstawy prawne
2. Obowiązki w zakresie utrzymania „prawidłowego” stanu wód, kto za co odpowiada w świetle prawa wodnego, przepisów budowlanych i in.
3. Prowadzenie postępowań dot. naruszenia stanu wód na gruncie:
- Co do postępowań wszczętych przed 1 stycznia 2018 r
- Co do postępowań prowadzonych po 1 stycznia 2018 r
4. Kwestie proceduralne:
- Wszczęcie postępowania
- Obowiązek zapewnienia czynnego udziału stron postępowania:
- Kto jest stroną postępowania
- Kwestie problematyczne- nieprzeprowadzone postępowanie spadkowe itd.
- Przeprowadzanie czynności dowodowych- oględziny
- Ekspertyza biegłego:
- Czy w każdej sprawie należy powołać biegłego?
- Zakres ekspertyzy-na co zwracać uwagę i czego wymagać od eksperta
- Kwestionowanie ekspertyzy przez stronę postępowania-czy mamy obowiązek zlecać nową ekspertyzę
- Tzw. kontrekspertyza i jej ocena przez organ prowadzący postępowania
- Ocena ekspertyzy i ewentualnej kontrekspertyzy w świetle zasad ogólnych KPA, prawidłowej oceny materiału dowodowego oraz art. 107 par. 3 KPA
- Wskazania SKO czy sądów administracyjnych w zakresie ekspertyzy
- Czy można stronę obciążyć kosztami ekspertyzy?
- Badanie zarzutu przedawnienia- jak podchodzić do upływu 5 lat od dowiedzenia się o szkodzie (jakie czynności procesowe podejmować celem ustalenia tego faktu)
- Rozstrzygnięcie w razie niespełnienia przesłanek z art. 234 Pr.wod.
- Rozstrzygnięcie w razie spełnienia przesłanek z art. 234 Pr.wod.-jak prawidłowo sformułować decyzję zwłaszcza w zakresie doprecyzowania nakazanych obowiązków
- Właściwość innych organów i spory kompetencyjne:
- Właściwość Wód Polskich w zakresie art. 191 Pr.wod.- w tym wskazanie, co to są urządzenia wodne i zakresu obowiązków ich utrzymywania.
- Właściwość Wód Polskich w zakresie art. 206 Pr.wod. -w tym wskazanie obowiązków dot. utrzymywania melioracji wodnych
- Jakie dowody musi posiadać gmina by móc przekazać sprawę do Wód Polskich?
- Kiedy właściwy jest nadzór budowlany?
- Obowiązek wyłączenia się przez gminę od prowadzenia konkretnego postępowania
- Inne problemy-np. kwestia kolizji miedzy art. 234 Pr.wod. a art. 26 ustawy o odpadach,
- Kwestie dot. niewykonania nakazu:
- Czy można prolongować termin wpisany w decyzji?
- Kiedy wszczynać postępowanie egzekucyjne w administracji?
- Ugoda wodnoprawna:
- Kiedy może być zawarta
- Zatwierdzanie ugody
- Inne problemy praktyczne:
- "Spory sąsiedzkie”
- Pieniackie wnioski o wszczęcie postępowania
- Kwestie dot. możliwości dochodzenia odszkodowań
Koszt uczestnictwa w szkoleniu wynosi 400 zł*+VAT, słownie: czterysta zł 00/100 netto (koszt udziału każdej następnej osoby z tej samej jednostki 385 zł*+VAT, słownie: trzysta osiemdziesiąt pięć zł 00/100 netto)
– opłata obejmuje: wykład, materiały.
*Dla podmiotów, które nie oświadczą, że usługa jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych, opłata za szkolenie powiększona jest o 23%VAT.